Klantencase
Concrete House is marktleider in de bouw van kelders in waterdicht beton en loopt ver voorop in de realisatie van lage-energiewoningen in beton. Het gebruik van prefab beton zorgt voor een perfect te controleren productieproces en korte tijd op de werf. Het bouwproces levert daardoor extreem hoge kwaliteit en verleent huizen naast een hedendaagse soberheid, tal van beton-specifiek voordelen zoals een enorm thermisch comfort en de mogelijkheid om grote dragende en duurzame constructies te realiseren. Kom zeker lang op de Nieuwbouwzondag op 20 oktober 2024
"We hebben hiervoor eerst een 360° Verbeterscan uitgevoerd, waarbij de mensen van Ameleo ons bedrijf op vlak van organisatie hebben doorgelicht en op zoek zijn gegaan naar verbeteropportuniteiten, die Concrete House zouden versterken. Na die scan was de boodschap vanuit de organisatie heel duidelijk. Omdat we met de ganse groep concrete verbeterinitiatieven naar boven gebracht hadden was het draagvlak en de verwachtingen erg groot om aan de interne organisatie en communicatie te werken. We wilden zeker niet het risico lopen om het rapport van de 360° Verbeterscan in de kast laten liggen en we kozen er voor om ons zelf te dwingen er daadkrachtig aan de slag mee te gaan."
Tijdens de scan hadden we vastgesteld dat de betrokkenheid van een externe partij, die ons wakker houdt, een grote hulp is om ons als organisatie bij de les te houden en de dingen niet laten stil te vallen in de dagelijkse drukte.
Intussen wisten we dat Ameleo ons bedrijf en de mensen al heel goed aanvoelde. Omdat die samenwerking van bij de start en op alle niveaus erg vlot verlopen is, hebben we meteen Ameleo geëngageerd om ons verder te begeleiden in de uitrol van de voorgestelde verbeterwerven."
"Als CEO heb ik sinds enige tijd aangevoeld dat er iets moest gebeuren om onze sterk gegroeide organisatie naar een hoger plateau te trekken, maar door gebrek aan tijd en inzicht was het er nog niet van gekomen. De medewerkers zelf hebben me in contact gebracht met Ameleo omdat ze hetzelfde aanvoelden. Deze stap heeft zich zeer nodig en nuttig bewezen."
Alhoewel we, na het loslaten van Ameleo stilaan onze eigen draai gevonden hebben, woog het traject in het begin wel op onze agenda's. Wekelijks extra tijd vinden om nodige, maar nieuwe overleggen te plannen of om tussentijdse leermomenten in te lassen was vaak niet eenvoudig. Alhoewel het noodzakelijk was om die extra tijd te investeren voelde het wel aan als "het komt er bovenop". Maar zoals gezegd was de drive groot genoeg zodat iedereen de nodige moeite deed om oplossingen te vinden.
Door de nieuwe aanpak slagen we er stelselmatig in om inefficiënte communicatie en overlegtijd om te buigen naar kortere en gerichtere structurele overleggen. Per saldo spenderen we nu minder tijd en zijn we meer effectief! De communicatie verloopt vlotter en de resultaten verbeteren zienderogen op bepaalde plaatsen in het proces. Hierdoor is er nu meer rust in de organisatie.
De focus lag in deze fase op de interne processen en diensten, met als doel om ultiem een stevig fundament te gieten zodat de uitvoering daarop te bouwen. We zijn hiermee op goede weg.
Een belangrijk element in de nieuwe structuur is de installatie van een Kernteam. Het bewaken van diverse delen van de operaties wordt zo breder gedragen omdat deze groep zich inmiddels zelf als bezielers van interne verbetering opstellen. Het traject heeft ook gezorgd dat we op een andere manier communiceren met elkaar. Waar vroeger soms de boodschap verloren ging in de anekdotes, de emotie of in irrelevante ruis is onze communicatiestijl objectiever en effectiever geworden."
"Natuurlijk was niet iedereen op elk moment even enthousiast. Sommigen voelden de nood niet zo erg aan bij de start. Anderen werden in de loop van het traject geconfronteerd met verandering, die even pijn deed.
Maar we hebben als bedrijf wel steeds een vuist kunnen maken en de dingen gedaan (soms ook doorgeduwd), die nodig waren. We slagen erin om door vele kleine succesjes gestaag iedereen aan boord te krijgen."
"Door structureel overleg en meer vergaderhygiëne blijft er niks meer liggen en komen dingen die niet lopen snel op tafel. We denken meer bewust na over onze werking en hoe we stap voor stap elk onderdeel ervan kunnen optimaliseren en uniformiseren doorheen ons bedrijf.
De eerste werf draaide rond visie en strategie. We kozen ervoor om die fase door te maken met de leden-in-spe van het huidige Kernteam. Die beslissing bleek de juiste om als groep het denk- en ontwikkelproces door te maken. Al vergde het bij momenten veel tijd om te landen zijn we als groep nader tot elkaar gekomen en hebben we een gedeeld beeld gemaakt van ons streven en onze strategie. We hebben vervolgens dit manifest visueel gemaakt door middel van een wervende "poster", die doorheen ons bedrijf uithangt en waar onze mensen dagelijks richting in vinden en naar verwijzen. Het lijkt triviaal, maar die poster is een instrument en speelt een belangrijke rol in de dagelijkse besluitvorming, de operationele aansturing en de omgang met elkaar."
"We hebben nu stappen gezet, die ons in staat stellen om gerichte verbeteringen aan te pakken; onze cashflow verbeteren door openstaande verkoopfacturen te verminderen, ons uitvoeringsproces verder te optimaliseren om gebeurlijke laattijdige opleveringen te vermijden en nazorg te verminderen, …
De rol van projectleider zal verder vormgegeven worden en opgewaardeerd worden als spelverdeler in het end-to-end gebeuren van Concrete House.
Omwille van onze sterke groei zal ook het IT-landschap grondig onder de loep genomen worden.
We zien deze interne optimalisatie als basis om ook morgen en overmorgen ons DNA trouw te blijven en te kunnen blijven innoveren in onze bouwmethodes en -technieken.
Weetje: Zo hebben we in het verleden actief geëxperimenteerd met 3D geprinte betonconstructies en zijn we in onze reguliere bouwmethode verduurzaamd naar een geoptimaliseerd gebruik van betonhoeveelheden en -samenstellingen, waardoor de belasting op het milieu sterk vermindert. Zo wordt er vandaag 50% minder CO² uitgestoten doorheen ons gans bouwproces."
Als je meer wil weten over Concrete House en over onze methodes en realisaties komt er binnenkort een ideaal moment. Op 20 oktober 2024 organiseert Roularta de jaarlijkse Nieuwbouwzondag (www.https://www.nieuwbouwzondag.be/),waar tal van vastgoedmakelaars, projectontwikkelaars en bouwbedrijven in heel Vlaanderen de deuren van hun energiezuinige projecten of kijkwoningen voor jou open zetten.
Concrete House doet ook deze editie weer mee en heten u van harte welkom tussen 10u en 17u in maar liefst drie energiezuinige inspiratiewoningen;
"Als ondernemer ben je te veel bezig met het eigen product en wordt je door dagelijkse hectiek gedwongen om veel naar binnen te kijken. Daardoor kom je niet meer in de positie om de zaken vanop afstand te bekijken en ben je eerder symptomen aan het bestrijden dan de grondoorzaken aan te pakken. In dit traject hebben we ingezien dat onze kleine structuur van vroeger echt niet meer toereikend was om ons huidig bedrijf goed te laten draaien, laat staan om de toekomstige groei te ondersteunen.
Ameleo ondersteunt vele andere bedrijven in diverse sectoren. Ze kijken vanuit extern perspectief en zijn niet gekleurd in hun oordeel. Ze houden ons een spiegel voor en zien het proces en de structuren achter ons bedrijf en kunnen met een onbevangen en frisse blik opportuniteiten zien, die voor ons daarvoor minder zichtbaar of voordehand liggend waren. Door met Ameleo samen te werken zijn we sneller tot de kern van de zaak kunnen gaan en hebben we een breder gedragen plan kunnen doorvoeren."
De aanpak van Ameleo zorgt voor een gevoel van voortgang zonder te snel te willen gaan, en houdt een zekere pas met de interne flow en houdt toch iedereen betrokken. Ook al zit er ergens een bouwverlof tussen ;-) "
We delen graag onze inzichten om jouw kennis rond groei en verandering te verruimen.
Vragen?
Onze transitiecoaches staan voor je klaar.