Klantencase

Transitie-Partners wordt Ameleo

Toen SBB Accountants & Adviseurs in 2022 Transitie-Partners overnam, stond het al in de sterren geschreven dat ze veel voor elkaar zouden betekenen. En zowaar, wanneer Raf Dom en Erwin Driesen, CEO’s van respectievelijk SBB en Ameleo (het vroegere Transitie-Partners) naast elkaar op de sofa zitten, is de wederzijdse sympathie bijna tastbaar.

Twee jaar na overname door SBB nog steeds een match made in heaven.

Heren, hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

Erwin: De eerste samenwerking gaat terug tot 2018. In die tijd bestond Transitie-Partners uit een compact kernteam van gespecialiseerde consultants. Aan expertise geen gebrek, maar we hadden wel moeite om de continuïteit te waarborgen, zeker wanneer er iemand uit het toch al kleine team wegviel. Niemand van ons was immers een krak in sales, dus toen we SBB leerden kennen, voelde het als voorbestemd.

Raf: Mijn voorganger Raf Sels bekeek toen samen met Transitie-Partners welke  synergieën de basis konden zijn voor een structurele samenwerking, en dat bleken er gelukkig heel wat. Als accountant zijn we hoe langer hoe meer de vertrouwenspersoon bij wie de ondernemer terechtkan voor alle vragen die te maken hebben met het leven van zijn onderneming. Waar een accountant vroeger vooral met cijfers bezig was, gaat adviesverlening vandaag de dag een pak verder. Bovendien merkten we dat klanten steeds vaker strategische en organisatorische ondersteuning vroegen. Die behoefte kon Transitie-Partners voor ons invullen.

“Het moet niet altijd over de knikkers gaan.”

Erwin, hoe is jouw leven en dat van je team veranderd sinds de overname?

Erwin: We doen nog steeds waar we goed in zijn: ondernemingen in beweging zetten door samen te werken aan een glasheldere visie, sterk leiderschap en een duidelijke structuur. Voor zaken als onze eigen boekhouding, facturatie en marketing, kunnen we terugvallen op SBB. Die ruimte laat ons toe om vooral met onze klanten bezig te zijn en te groeien.

Maar het betekent ook dat wij moeten leren loslaten. En dat gaat verder dan het overlaten van administratieve zaken. In onze samenwerkingen met klanten is het altijd ons doel om kennis over te brengen en de klant de nodige handvaten te geven om hier zelf mee aan de slag te gaan. Ook dat is loslaten.

Transitie-Partners wordt nu “Ameleo”. Waarom was een rebranding belangrijk?

Raf: De naam Transitie-Partners klopte zolang de focus lag op ondernemingen in verandering. We merken echter dat klanten steeds meer vragen stellen naar organisatieontwikkeling en verbeterstrategie. Ze worden meer en meer de regisseur van groeikansen.

Ameleo is afgeleid van “améliorer”, wat staat voor verbeteren of erop vooruitgaan. Dat dekt beter de lading van het verbrede aanbod en het drukt krachtiger uit waar het team, en dat van SBB, vandaag voor staat: “we willen elke dag een beetje beter doen”.

Waar is Ameleo bij uitstek sterk in?

Raf: Ameleo leert zijn klanten van binnenuit kennen, om vervolgens samen naar een oplossing te werken. Ze zijn niet de partner om eenzijdig zaken op te dringen aan hun klanten. Ze luisteren en ondersteunen met een aanpak op maat.

Erwin: Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen. Eerst kijken we samen wat beter kan. Dan stropen we onze mouwen op en gaan mee het veld in. Daarin verschillen we van de meeste spelers in de markt.

“De mayonaise moet er zijn.”

Waarom passen SBB en Ameleo zo goed bij elkaar?

Erwin: We voelden meteen aan dat onze cultuur klikte met die van SBB: de familiale sfeer, er zijn voor elkaar, elkaar helpen om beter te worden … het voelde als thuiskomen. Ook zetten we net als SBB onze klanten op de eerste plaats.

Raf: Die culturele match is voor ons erg belangrijk; de “mayonaise” noem ik dat wel eens. Alle partners binnen onze SBB-groep zijn deel van het team. Daarbij is het cruciaal dat we achter dezelfde waarden staan. We bewaken altijd onze SBB-cultuur. De resultaten volgen dan wel.

Hoe vullen jullie elkaar aan?

Erwin: Door de steun van SBB kunnen we ons meer dan ooit focussen op het leveren van waarden aan onze klanten. We merken ook dat de groeiende en veranderende klantenportefeuille van SBB een goede match is met onze dienstverlening.

Raf: Als ondernemerscoach en adviespartner kunnen onze klanten op ons rekenen voor tal van adviesvragen van fiscaliteit, over financiële en juridische kwesties tot vermogens- en successieplanning. Dankzij de inhoudelijke aanpak van Ameleo, kunnen we hen nu ook bijstaan wanneer ze problemen ervaren met interne bedrijfsorganisatie of -cultuur. Zo bieden we onze klanten met andere woorden een extra service.

Is dat ook de gedachte achter de overnamestrategie van SBB in het algemeen?

Raf: Klopt. Onze overnamestrategie focust op twee sporen: enerzijds richten we ons op een uitbreiding met vergelijkbare ondernemingen, anderzijds op het verbreden van onze dienstverlening met aanvullende diensten, zoals Ameleo. Want klanten verwachten steeds meer van hun accountant.

Erwin: Sommige ondernemers of KMO’s in Vlaanderen wachten de cijfers af en bespreken die vervolgens met hun accountant. De strategie is dan reactief en gebaseerd op cijfers van de afgelopen periode. Als ondernemerscoach blikt SBB net graag vooruit: welke opportuniteiten zijn er voor de onderneming. Dankzij de samenwerking met Ameleo trekt SBB nu ook op vlak van strategie, organisatie en cultuur die proactieve dienstverlening door.

Raf: SBB schaalt inderdaad op naar de familiale KMO’s. Vragen waar zij mee zitten, gaan verder dan accountancy. Bovendien ervaren sommige van die ondernemingen effectief veranderpijnen door snelle groei. In dat geval gaan die adviesvragen dus ook over organisatie en strategie. Ameleo biedt daar het perfecte antwoord op.

“Sinds 2018 voel ik me al deel van de familie.”

Wat is jullie ambitie?

Erwin: De ambitie is dat Ameleo -  powered by SBB - de voorkeurspartij in Vlaanderen wordt voor de familiale KMO voor organisatieontwikkeling of gewoon als klankbord voor kleine en grote uitdagingen in het uitbouwen van hun organisatie. We willen groeien, zonder uit onze voegen te barsten en met behoud van onze “boutique-aanpak”.

Raf: SBB is verspreid over heel Vlaanderen. Om onze klanten de Ameleo-service te kunnen bieden, willen we op relatief korte termijn opschalen naar 15 medewerkers, verdeeld over drie hubs. We willen dicht bij de klant staan, ook in fysieke nabijheid.

Laatste vraag: Jullie rijden allebei toevallig met hetzelfde merk en type van motor. Vanwaar die passie?

Eensgezind: Op de motor kan je je geest leegmaken; even geen smartphone, niemand die je kan lastigvallen … je zit niet met je werk of het wereldnieuws in je hoofd. Alleen jij, je motor en de blik op de weg. Na een drukke week glijdt de spanning kilometer na kilometer van je af.

We delen graag onze inzichten om jouw kennis rond groei en verandering te verruimen.

Vragen?
Onze transitiecoaches staan voor je klaar.

Volg ons op LinkedIn
Diestsevest 32 bus 1a

3000 Leuven