Verandermoeheid kan leiden tot weerstand bij nieuwe veranderingen. Vaak heerst er bij veranderingsprojecten een gevoel van ‘daar zijn ze weer, wat hebben ze nu weer uitgevonden, wij zullen het weer moeten doen …’ mogelijk als gevolg van eerdere projecten die niet werden afgerond of een stille dood stierven of omwille van de hoeveelheid aan veranderingen. Inzetten op een positief verhaal en het actief voeren van een duidelijk plan kan deze houding echter keren.
Sommige benaderingen van veranderbeheer spreken over de noodzaak voor (het creëren van) het zogenaamde ‘burning platform’ of ‘compelling story’ om de 'sense of urgency' in de organisatie aan te wakkeren. Een burning platform zou iedereen in beweging zetten omdat deze situaties het status quo zodanig door elkaar schudden dat verandering onvermijdelijk is. In de plaats van draagvlak ontstaat er eerder onrust, onzekerheid en een gevoel van gelatenheid. De organisatie zet zich eerder schrap om de storm uit te zitten.
Denk bijvoorbeeld aan het moment waarop corona toesloeg en de eerste lockdowns ons met de voeten op de grond zetten. We hadden geen impact op de situatie en moesten het ondergaan. Na het eerste schokeffect kwam bij velen helaas de menselijke natuur naar boven en ging men wat pragmatischer en losser om met de veiligheidsregels. De eerste schrik was weg en we permitteerden ons snel bepaalde vrijheden, zelfs ten opzichte van anderen. Dit was niet de bedoeling van de veiligheidscampagnes, maar wel de realiteit.
Bovenstaande is een voorbeeld en duidt nu net het probleem en het korte termijn effect van een burning platform op moment dat 'het vuur' niet voor iedereen even voelbaar is. Alle communicatie inspanningen ten spijt zal geloof en draagvlak eroderen en snel instorten. En waar staan we dan?
Verandering mag wel soms onafwendbaar zijn of zelfs vanuit externe actoren of gebeurtenissen worden opgedrongen; het is de taak van de bedrijfsleiding en bij uitbreiding de ganse organisatie om op zoek te gaan naar de positieve of wervende zijde van de situatie. Op welke manier gaan we er sterker uitkomen? Zijn er nieuwe opportuniteiten, die deze situatie in de hand werken? Wie hebben we in het team die kan helpen door misschien ongekende eerdere ervaringen of skills te kunnen inzetten? Er zijn tal van vragen die we kunnen stellen om het team te inspireren en goesting te kweken om er samen de schouders onder te zetten. Hoe concreter, hoe effectiever. Want hoe meer je team een nieuwe situatie werkelijkheid ziet worden, hoe mee bereidheid ze zullen hebben om zelf inspanningen te leveren om bij te dragen aan de verandering.
Medewerking kan zelden of toch niet lange tijd opgelegd worden; medewerking en betrokkenheid komt van binnenuit en heeft zijn wortels in duidelijkheid en een gevoel van impact. Focus op die fundamenten eerst en verbrand je niet door frontaal te gaan en van bovenuit te gaan orkestreren.
Hoewel het in sommige gevallen zeker aangewezen is te ageren op een aankomende storm en de mensen snel in beweging te brengen door de situatie heel duidelijk te schetsen, geloven we bij Ameleo vooral in het zoeken naar 'het wervende verhaal' achter de storm. Maar meer nog in het versterken van de interne veranderkracht en verbeterdrive zodat je als organisatie beter gewapend bent voor alle andere stormen die nog komen. Heb je hulp nodig bij je veranderingsproject of wil je eens praten over jouw uitdagingen? Neem contact op met één van onze transitiecoaches.
We delen graag onze inzichten om jouw kennis rond groei en verandering te verruimen.
Vragen?
Onze transitiecoaches staan voor je klaar.